Z ďalekej Brazílie priamo k nám do rodinnej pražiarne na Slovensku – Tvár Bean´s Friends Edgard Bressani 1/2

Z ďalekej Brazílie priamo k nám do rodinnej pražiarne na Slovensku – Tvár Bean´s Friends Edgard Bressani 1/2

Z ďalekej Brazílie priamo k nám do rodinnej pražiarne na Slovensku. Tvár Bean´s Friends Edgard Bressani, navštívil Slovensko a spoločne s nami pokrstil nové priestory našej pražiarne a aj Academy of Coffee. Predtým ako Vám rozpovieme to, ako sa mu páčilo na Slovensku, by sme Vám však najskôr priblížili Edgarda Bressaniho a jeho kávový život.

V tomto článku sa dozvieš:

  • Aká bola Edgardova cesta práce s kávou
  • Ako vníma spoluprácu s našou spoločnosťou
  • Prečo založil novú spoločnosť Latitudes Coffees
  • Ako sa mu páčilo oceňovanie Rio Branco na 1. Kávovom plese

Žiješ v Brazílii a svoj život si zasvätil káve? Aká bola tvoja cesta vzdelávania a práce s kávou?

Za posledných 22 rokov bol môj život 100% venovaný výberovým druhom káv. Vyštudoval som právo, obchod, marketing a žurnalistiku. Študoval som aj za diplomata a po tom, čo som sa vzdal kariéry na ministerstve zahraničných vecí, som sa stal skutočným „ambasádorom“ brazílskej výberovej kávy. Založil som Latitudes Brazilian Coffees, brazílsku exportnú spoločnosť s rozmanitou ponukou a sprostredkovávam predaj vo viac ako 30 krajinách. Som tiež prezidentom brazílskej asociácie výberových káv z Alta Mogiana regiónu a kávový veľvyslanec pre Robusta Amazonico.

Viac ako 180 dní v roku trávim v zahraničí, propagujem farmy, organizujem pre klientov a potenciálnych zákazníkov “cupping” stretnutia na podujatiach v Európe, Ázii, na Strednom východe a v USA. Som rečníkom na podujatiach, podporujem a propagujem nielen kávy z Brazílie, ale aj od priateľov z Číny, Salvádoru a Peru. Som certifikovaný Q-Grader (odborník na kvalitu) a Coffeologist-a s certifikátom od Coffee Consulate, Mannheim/Nemecko. Bol som aj členom predstavenstva BSCA – Brazil Specialty Coffee Association.

Som autorom knihy „The Barista Guide“ (ktorej 6. vydanie vyjde v júni tohto roku). Od roku 2002 sa podieľam na organizácii Baristických súťaží v Brazílii a hodnotím niekoľko šampionátov – Barista, Brewers, Latte Art a Coffee in Good Spirit v Brazílii a v zámorí. Od roku 2006 navštevujem Roaster Guild Retreats organizovanú SCA.

Zdroj: Instagram Cafecomfacas, Repost: Edgard Bressani

V rokoch 2000 až 2004 som viedol marketingový program Cafés do Brasil na propagáciu výberových druhov káv, projekt ministerstva poľnohospodárstva. Bol som tiež výkonným riaditeľom Brazil Specialty Coffee Association (BSCA), členom Rady pre medzinárodné vzťahy SCAA a brazílskym národným koordinátorom pre Specialty Coffee Association pre Európu – SCAE. V rokoch 2004–2010 som sa zúčastnil súťaží WBC ako certifikovaný porotca. V roku 2006 som pracoval pre P&A International Marketing ako konzultant a podieľal som sa na programoch partnerstva s ICO pre zvyšovanie spotreby kávy v producentských krajinách, ako aj v Centre of Coffee Intelligence v ich krajine.

V roku 2007 som bol pozvaný pracovať pre Ipanema Coffees kde som bol zodpovedný za rozvoj nového podnikania, marketing a inštitucionálne vzťahy. Bol som tiež aktívnym dobrovoľníkom World Coffee Events, pôsobil som vo výbore pre pravidlá a predpisy WBC, v školiacom výbore WBC a národnom podpornom výbore WBC. V rokoch 2008-2012 som bol prezidentom Brazilskej asociácie kávy a baristov (ACBB), prezidentom Brazil Coffee Origins Association, členom predstavenstva WCE menovaný SCAA (2012-2014) a generálnym riaditeľom O’Coffee Brazilian Estates (2010-2016). ), veľká poľnohospodárska spoločnosť s kávou, dobytkom, eukalyptom, cukrovou trstinou, sójou, pražiarňou a kaviarňou v meste Sao Paulo. 

So Slovenskom a s Oldom spolupracujes uz viac ako 10 rokov, čo si na tejto spolupráci vážiš?

Naozaj to milujem. Oldoví najbližší a Coffee Veronia tím sú ako moja rodina. Cítim sa tak vítaný, keď som tam. Vlastne ma rozmaznávajú! 😊 Všetci sú ku mne takí milí, že ich vždy rád prídem pozrieť. To je tiež dôvod, prečo som ich celé tie roky navštevoval a tiež hľadal spôsoby, ako prispieť k projektu Coffee Veronia.

Vybral som si ich, pretože máme veľa spoločného. Veríme nielen vo výberovú kávu, ale veríme aj vo vzdelávanie. Vyhľadávanie kvality, aby sme mohli prezentovať rozmanitosť chutí, je mimoriadne dôležité. A práca, ktorú Coffee Veronia robí v spolupráci s Academy of Coffee a Medzinárodným kávovým inštitútom, je obzvlášť dôležitá. Vzdeláva študentov o tom, že kávy majú svoje odlišnosti. Organizuje súťaže, privedie víťazov na spoznávaniu exkurziu do Brazílie. Študentom prinášala nielen vedomosti, ale cez spoznávanie kávových špecialít budú konzumovať kvalitu, čo zas prispieva k rozšíreniu spotreby, keďže spotreba a kvalita idú ruka v ruke.

Založil si novú spoločnosť, ktorá pomáha malým farmárom v Brazílii, Latitudes Coffee, Prečo?

Brazília má viac ako 300 000 kávovníkových fariem. Je toľko príbehov, ktoré treba porozprávať! Väčšina malých a stredných farmárov nemá znalosti o exporte a nepoznajú ľudí vo svete, ktorým by ponúkli svoju kávu. Takže spoločnosť, ako tá moja je pre nich partnerom. Farmári radi propagujú svoje mená a názvy fariem. Keď predajú surovinu družstvám, ich kávy sa miešajú do zmesí s tisíckami iných káv, čím stratia svoju vlastnú identitu.

Založil som Latitudes, pretože som chcel mať voľnosť rozprávať príbehy všetkých týchto ľudí a nebyť uväznený len v 2 štátoch. V krajine je 34 výrobných regiónov a Latitudes je jedinou spoločnosťou, ktorá spolupracuje so všetkými týmito regiónmi.

Čo vlastne znamená Latitudes Coffee a čo je jej cieľom, prípadne v čom je iná?

Názov Latitudes pochádza zo skutočnosti, že káva sa pestuje na rôznych miestach, v rôznych štátoch, v rôznych mestách, v rôznych nadmorských výškach, rôznych pôdach, podnebných pásmach a opäť v rôznych zemepisných šírkach, keďže káva sa pestuje hlavne medzi líniami trópov.

Zdroj: Facebook Latitudes Coffees

Aká je tvoja vízia pomoci pestovateľom kávy z Brazílie? V čom a ako?

Farmári čelia mnohým výzvam. Majú svoju farmu pod holým nebom, takže priveľa slnka, priveľa dažďa, alebo naopak málo dažďa, krupobitie, mráz, sucho… to všetko ovplyvňuje ich produkciu. Veľkým problémom je aj nedostatok pracovnej sily a globálne otepľovanie. Latitudes sa snaží vytvoriť možnosti, ako pre pestovateľov a dovozcov dosiahnuť obojstranne výhodnú situáciu.

V opačnom prípade títo pestovatelia kávy presunú svoj záujem na pestovanie cukrovej trstiny, sóje, kukurice, na ryžu, fazuľu, či pomaranče, teda plodiny, ktoré sú menej náročné. Vzostupy a pády trhu a hry investičných fondov vytvorili na trhu silnú búrku a my musíme myslieť dopredu a uvedomiť si, že len málo krajín je pripravených prijať tento nárast dopytu.

Každý rok spotreba rastie v priemere o 2 %. V roku 2050 teda budeme potrebovať 300 miliónov vriec kávy na uspokojenie dopytu. Dnes produkujeme o niečo viac ako 165 miliónov vriec. Úlohou je teda presvedčiť výrobcov, aby investovali do kvality, keďže dopyt po špecialitách rastie oveľa rýchlejšie ako tieto 2 %, a tiež ich presvedčiť, aby rozšírili svoju výrobu.

Aké kávy sú obľúbené pre slovenský trh a v čom sa odlišuje chuť Slovákov od iných tvojich klientov?

Chute sú dôležitejšie ako odrody, ale existujú niektoré ako napríklad Yellow Bourbon, Yellow Icaty, Yellow Catuai, Geisha, Arara a Rubi, ktoré sú veľmi obľúbené kvôli svojim chuťovým tónom. Špeciálnou fermentačnou prípravou vznikajú nové chute a tento trend sa rozširuje. Ľudia to s nadšením študujú. Je veľa Slovákov, ktorí milujú čokoládové, karamelovo sladké kávy z Brazílie a nájdu sa aj takí, ktorí hľadajú exotickejšie profily. 

Oldo bol na Kávovom plese ocenený najvyšším štátnym vyznamenaním meadile Rio Branco, poznáš toto ocenenie? Akú ma poďla teba hodnotu a prečo ju podľa neho udelil p. veľvyslanec práve Oldovi Holišovi?

Bol som taký hrdý, že som mohol vidieť tento ceremoniál odovzdávania rádu Rio Branco Oldovi. Je to obrovský úspech a brazílska vláda toto ocenenie udeľuje iba takým ľuďom, ktorí skutočne prispeli k tomu, aby pre našu krajinu urobili niečo mimoriadne. Len málo ľudí je poctených týmto ocenením. Oldo je už roky veľmi oddaným propagátorom brazílskych káv. Propaguje Brazíliu oveľa viac ako propaguje iné krajiny.

Keďže Brazília je krajinou s obrovskou rozlohou a má toľko chuťových profilov, je to strategické pre Olda, človeka s víziou, hľadať práve v Brazílii tie najlepšie kávy, spolupracovať so školami a propagovať práve túto krajinu. Oldo každoročne organizuje exkurzie do Brazílie, predstavuje našu kultúru, čím sa spojenie medzi oboma našimi krajinami ešte viac posilňuje.

Pokračovanie článku už čoskoro…

V druhej časti článku sa dozviete:

  • Aký bol krst pražiarne spolu so školiacim strediskom.
  • Ako hodnotí cupping jeho nových káv.
  • Je brazílska káva naozaj nekvalitná?
  • Ako prispievajú nové technológie v oblasti pestovania kávy?